Handledare stämmer av i APL-tider

Efter höstlovet gick eleverna i årskurs tre på yrkesprogrammen ut på APL. Spännande tider för eleverna som får testa sina kunskaper i arbetslivet och även lära sig mycket nytt. Under dessa veckor besöker även ansvariga lärare eleverna.

Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) är en viktig del i de yrkesförberedande utbildningarna. Samarbetet mellan skola och branschen är av största vikt för att eleverna ska få en bra start i yrkeslivet. Under veckorna när eleverna är ute på APL besöker lärare APL-platsen för trepartssamtal. Lars Guntell som är mentor på Bygg- och anläggningsprogrammet var under veckan ute på besök för att stämma av med handledare och elever och med sig på fredagens besök hade han även Anders Berg som är rektor för Bygg- och anläggningsprogrammet.
– Det har varit oerhört spännande att få följa med ut och väldigt glädjande att höra så mycket positivt om våra elever, berättar Anders Berg.

Morgonens första besök är hos eleven Simon Äng som gör sin APL på Tranås Golvläggning. Simon känner sig nöjd med praktiken och tycker att det är kul att få arbeta med plattsättning. Idag är de i en villa där de lägger klinkers i vad som ska bli en tvättstuga.
– Jag visste från början att jag ville jobba inom denna branschen. Alla andra i familjen jobbar som hantverkare, berättar Simon.
Även handledaren Urban Karlsson är nöjd med hur det fungerar. I samtal med Lars Guntell och Anders Berg berättar han hur viktigt han tycker att den arbetsplatsförlagda utbildningen är.
– Det är viktigt för alla parter att eleverna får rätt hjälp, menar Urban Karlsson.

På NCCs nybyggnation av ålderdomshemmet vid Råsvägen finns Isak Beurling och Simon Rignell från BA på plats. Martin Löfgren, platschef, visar runt på byggplatsen. På övervåningen sätter Isak Beurling upp gipsskivor. Martin berättar att det är enorma mängder gipsskivor som går åt vid bygget och Isak har inget emot att sätta upp skivorna. Isak var redan i andra årskurs på bygget och tycker att det är väldigt spännande att få se hur det växer fram.
– Förra året var det bara en platta, så det går väldigt fort, säger Isak Beurling.
Eleverna som går tredje året på Bygg- och anläggningsprogrammet har APL på rullande schema där de är två veckor på skolan och läser sina teoretiska ämnen och sedan är de ute på APL två veckor.
– Man märker hur fort allt går när man varit två veckor på skolan och sedan kommer tillbaka, förklarar Isak.

Vill du läsa mer om Bygg- och anläggningsprogrammet? Tryck här!

Lars Guntell (t.v) stämmer av med Simon Äng och frågar hur Simon upplevt sin APL

Lars Guntell (t.v) stämmer av med Simon Äng och frågar hur Simon upplevt sin APL

(fr.v.) Anders Berg, Lars Guntell och Urban Karlsson pratar om APL-perioden

(fr.v.) Anders Berg, Lars Guntell och Urban Karlsson pratar om APL-perioden

Isak Beurling sätter upp gipsskivor på det nya ålderdomshemmet vid Råsvägen

Isak Beurling sätter upp gipsskivor på det nya ålderdomshemmet vid Råsvägen