Författare lockar till kreativt skrivande

Författare lockar till kreativt skrivande

Som en del i ordfestivalen At the Fringe i Tranås fick Holavedsgymnasiet besök av tre europeiska författare, Inês Lampreia, Mel Perry och Dominic Williams. Eleverna lockades till kreativt skrivande när författarna besökte deras klassrum

Under veckan som har gått har ordfestivalen, At the Fringe i Tranås, varit i full gång. Högläsning av poesi och prosa, bokreleaser, dansföreställningar och andra uppträdanden har avlöst varandra. Holavedsgymnasiet har återigen inkluderats genom författarbesök där författarna Inês Lampreia, Mel Perry och Dominic Williams besökt klasser för att inspirera till kreativt skrivande.

Ett kärt återseende

De tre författarna, Lampreia, Perry och Williams har alla besökt Holavedsgymnasiet tidigare och tycker att det är roligt att få komma tillbaka även i år.
   – Förra året var det verkligen ett fullspäckat schema. I år kör vi färre workshops, men de är mer utvecklade, berättar Dominic. 
   Han berättar att man kan göra samma uppgift, men att resultatet ändå blir väldigt olika.
   – Det är nya ungdomar som upplever uppgiften för första gången och tolkar det på sitt eget vis, vilket gör att det blir unikt, berättar Dominic.
   Hans vision är att kunna utöka samarbetet och tycker att det är en förmån att få samarbeta med Holavedsgymnasiet. Den teknologiska utrustningen som finns gör det möjligt för ett utökat samarbete där man genom till exempel Skype kan jobba med kreativt skrivande.
   – Då behöver man inte vara på plats, men kan ändå interagera med varandra! utbrister Dominic.

Kreativt skrivande

I en lektionssal är Mel Perry, författare från Wales, i full gång att inspirera en klass, med naturvetenskapselever, till kreativt skrivande. Mel utgår gärna från bilder och eleverna får bilder som de ska reflektera kring. De får börja med att beskriva det de ser, sedan får de sätta bilden i ett sammanhang för att sedan skriva som om de var själva motivet.
   – Det är en bra övning som hjälper dem att komma igång att tänka utanför ramarna, berättar Mel.
   Eleverna sitter koncentrerat och pennorna far över pappren. Mel berättar att det varit så roligt att se hur eleverna på mycket kort tid lyckas skriva så mycket intressanta textstycken.

Flash Fiction

I aulan har Inês Lampreia samlat eleverna på Språkintroduktion för en workshop i Flash fiction. Eleverna får testa på att på kort tid och mycket spontant producera mycket korta historier både muntligt och skriftligt. En av övningar går ut på att beskriva en person och berätta en kort historia om just den personen. Lite blyga skratt bubblar fram när språkförvirring uppstår, men Inês uppmanar eleverna att använda sitt modersmål, huvudsaken är att få kreativiteten att flöda. Olika språk avlöser varandra när eleverna börjar beskriva varandra och berätta historier och skratt lockas fram. Eleverna får sedan gå över till att skriva.
   Nog får Inês Lampreia igång det kreativa skrivandet. Under veckan har många olika klasser fått möjlighet att träffa författarna och reaktionerna har varit positiva.
   – I Wales är författarbesök på skolor vanliga och en del i arbetet att hålla igång litteraturen, något som jag tror alla vinner på, berättar Dominic Williams.

Dominic Williams