Hamid Atei, Ali Husseini och Farid Haidarzada

Hamid Atei, Ali Husseini och Farid Haidarzada

Elever delade med sig av personliga historier

Den 14 mars fick elever och personal på Holavedsgymnasiet chansen att se fem filmer producerade av elever på Språkintroduktionsprogrammet med hjälp av Cyntia Botello och Ulrika Sätervik.

Under höstterminen startade projektet Digital Biografi där ensamkommande flyktingar fick möjligheten att berätta sina historier om sig själva och sin situation. Initativtagaren Cyntia Botello har tillsammans med Studiefrämjandet, Kultivera och Tranås kommun hjälpt eleverna att skapa sin digitala biografi. Ulrika Sätervik som jobbar på Språkintroduktionsprogrammet fanns med som stöd i processen.

Innan filmvisningen berättade Hamid Atei, Ali Husseini och Farid Haidarzada om varför just de valt att visa upp sina filmer.
   – En del tror att jag inte alls är ledsen eller mår dåligt för att jag pratar och skrattar med mina vänner, men jag mår dåligt på insidan och jag saknar min mamma, berättar Ali Husseini för eleverna som sitter i aulan.
   Även Hamid Atei och Farid Haidarzada berättar om hur de har upplevt projektet och att det är viktigt att andra på skolan får veta vad de har gått igenom.

Bland filmskaparna fanns även Mohamad Alhumsi och razan Alkari.

Ulrika Sätervik (t.v) och Cyntia Botello presenterar projektet Digital Biografi

Ulrika Sätervik (t.v) och Cyntia Botello presenterar projektet Digital Biografi