De fick en lärorik APL-period i Kenya

BF-eleverna är hemkomna från Kenya sedan tre veckor tillbaka och erfarenheterna de har med sig tillbaka till Sverige gör att de känner sig mer rustade för arbetslivet.

Vecka åtta startade APL-perioden för eleverna på Barn- och fritidsprogrammets tredje år. För Abdi Abderisak, Evelina Axelsson, My Ejdehafe, Adrian Ekman, Johanna Nordström och Alice Sundell blev detta en annorlunda APL-period. Under vecka åtta satte de sig på flyget ner till Nairobi. Under sin fyra veckors APL skulle de spendera på New Life Missions hjälpcenter i utkanten av slummen utanför Nairobi.
– Jag hade inte tänkt åka först, men när vi pratade och fick veta mer så kände jag att det verkade vara spännande. När en elev ångrade sig fanns det möjlighet att åka och då tog jag chansen, berättar Johanna Nordström.
Alice berättar att även hon var tveksam till att åka, men att hon bestämde sig mot slutet av planeringsperioden. Hon och Alice kände även att det fanns en trygghet i att de var många som skulle åka, vilket gjorde att det kändes tryggare. I efterhand är de glada att de tog chansen!

Det har varit omvälvande veckor för eleverna och en omställning när det kommer till både kultur och språk. Abdi Abderisak berättar att det var svårt till en början att kunna kommunicera med barnen, då de inte kunde någon engelska.
– Vi fick mycket hjälp av lärarna att prata med barnen, men det gav med sig efter ett tag, berättar Abdi.
När eleverna blev varma i kläderna var språket inte längre något problem. När orden inte räckte till fick de kommunicera genom kroppsspråk.
– När man inte kan med ord ge barnen känsla att med är en trygg person så måste man visa med kroppen. Jag tänker att jag kommer att ha stor nytta av att tänka mer på mitt kroppsspråk och när jag i arbetet träffar barn som inte talar svenska har jag nytta av den här erfarenheten, säger Evelina Axelsson.
Johanna Nordström håller med om att det är en nyttig erfarenhet att ha med sig när man kommer ut i arbetslivet.
– När vi kom till Kenya fick vi känna på hur det är att komma någonstans och inte kunna språket. Det ger en större förståelse och som jag har nytta av när jag börjar jobba, säger Johanna.

Det är inte första gången som lärarna på Barn- och fritidsprogrammet skickar ner elever till Kenya för att göra del av sin APL där. Under tio års tid har de samarbetat med New Life Mission kring detta APL-utbytet som gett förutsättning för en säker vistelse för eleverna. I utbytet har eleverna fått förbereda ett projekt som de ska genomföra på plats i Kenya.
– Vårt projekt var att ställa iordning en utemiljö för barnen i Mashuru. Det fanns en plats vid deras skola där det fanns en klätterställning och en gungställning utan gungor, berättar Evelina.
Eleverna berättar att miljön inte var lämpad för lek då det var omgivet av taggbuskar och det fanns ingen plan yta där de kunde spela fotboll. För att kunna hjälpa barnen att få en bra utemiljö där de kunde leka hade eleverna samlat ihop pengar innan de åkte ner. När de väl var på plats åkte de under första veckan till Mashuru, som ligger en och en halvtimme från New Life Missions hjälpcenter. Då fick de berätta om sina planer så att skolpersonalen kunde förbereda för färdigställandet.
– Sista veckan kom vi tillbaka och då målade vi och fixade med det sista och när vi ser tillbaka så känner vi oss riktigt nöjda, säger Evelina.
Eleverna berättar att de jobbat mycket kring den pedagogiska utemiljön på Barn- och fritidsprogrammet och hur viktig den är i barns utveckling, men att lärarna nere i Kenya inte haft samma funderingar. Eleverna tyckte att det var roligt att få förmedla sin kunskap om den pedagogiska utemiljön.
När utemiljön var klar hade barnen fått nya gungor, nymålad klätterställning, sandlåda, en matplats med tak och en plan där barnen kan spela fotboll.
– Minnet av invigningen av utemiljön kommer finnas kvar hos mig! Det var så häftigt att se hur glada barnen blev. Den tacksamheten som vi såg i barnens ögon går inte att beskriva, berättar Johanna.
Abdi håller med Johanna om att det är ett minne som han sent kommer att glömma.
– Den tacksamhet och lycka som vi såg hos barnen var fantastisk. Många av dem hade det riktigt tufft och vissa dagar fick en del barn inte ens mat, men ändå var de så glada och tacksamma för det de fick, berättar Abdi.

Vid invigningen i Mashuru sitter barnen under det nya taket och festar loss på lite snacks

Vid invigningen i Mashuru sitter barnen under det nya taket och festar loss på lite snacks

Mötet med Masajfolket var något som satte spår hos eleverna. Både positiva erfarenheter, men även en insikt om hur olika man kan se på saker. För Alice Sundell blev mötet med den unga kvinnan och hennes 60-åriga man något som väckte starka känslor.
– Jag blev arg och förstod inte hur man kunde acceptera att unga kvinnor blir bortgifta på det här sättet. Samtidigt lärde jag mig att vi ser olika på saker och ting. Även om jag själv tycker att det känns fel verkade den unga kvinnan glad. Jag lärde mig att man måste respektera andras åsikter även om jag inte håller med, berättar Alice.

Det blev många starka minnen och för My Ejdehage blev mötet med kvinnan som levde i slummen Kware något som hon bär med sig.
– Kvinnan som vi fick träffa hade levt ett bra liv, men när hennes man lämnade henne med fyra barn hade hon inget annat val än att bosätta sig i slummen, säger My.
My berättar att de två yngsta barnen fick stanna hemma medan mamman sökte jobb. Mamman hade inte råd att sätta de yngsta barnen i förskola så de fick vara ensamma hemma trots att det yngsta barnet bara var tre år. För My blev det extra jobbigt att se då hon själv har barn. Att se hur svårt en del människor har blev något som gav eleverna på Barn- och fritidsprogrammet perspektiv på livet. De menar att det finns mycket att vara tacksamma för.
– Trots att det var mycket som var tufft så var kenyanerna så väldigt varma och omtänksamma. Det kommer jag att sakna, berättar Evelina.
Hon berättar om hur personalen på New Life Mission tog hand om dem och såg till att de skulle känna sig välkomna och hemma. Även personer som man träffade ute var hjärtliga och frågade hur man mådde och brydde sig.
– Det blev en kontrast mot hur vi har det i Sverige där man träffar folk på stan utan att hälsa. Så var det verkligen inte i Kenya, säger EvelinaAxelsson.

De ljusa erfarenheterna övervägde det som ibland var tungt och att de fick se hur man arbetar på New Life Mission var intressant och lärorikt. Eleverna berättar att de tycker om stiftelsens sätt att arbeta.
– New Life Mission jobbar för att hjälpa barnen. Det är inte så att man kommer dit och får pengar, utan man kommer dit och får lära sig saker, berättar Alice Sundell.
De andra håller med och ser positivt på hur man sätter barnen i fokus för att handskas med de problem som finns i slummen.
– Barnen är vår framtid och det är viktigt att satsa på dem, säger Johanna Nordström.
I coronakrisen blir livet ännu tuffare för dem som redan har det svårt. Eleverna berättar att New Life Mission samlar in pengar som går till matpaket och tvål till dem som behöver det.

Här kan du läsa mer om New Life Mission och hur du kan donera pengar till behövande

Läs gärna mer om Barn- och fritidsprogrammet