Unga får chansen att fördjupa sin förmåga till problemlösning

Går du högstadiet eller gymnasiet och gillar matematik? Saknar du den där utmaningen som gör att du verkligen får låta hjärnan arbeta för att hitta svaret? Då passar denna mattesatsningen just dig.

Michael Thors är mattelärare på Holavedsgymnasiet och har inom sin förstelärartjänst i uppdrag att utveckla undervisningen för elever med fallenhet för matematik.
– I klassrummet uppstår i vissa lägen svårighet att sporra de elever som är extra intresserade av matematik, säger Michael.
Här finns det flera fallgropar som eleverna kan hamna i, menar Michael. Eleven kan tröttna utan utmaningar, vilket ibland ger upphov till att de uppfattas ointresserade, då de måste arbeta med matematik de redan behärskar eller att eleven nöjer sig med att göra det klassen gör. Detta kan medföra att studietekniken blir bristfällig, vilket kan ställa till det när de möts av matematik som ger dem motstånd.

Under vecka 35 kommer Michael starta upp en matematikgrupp dit elever i högstadiet och gymnasiet med särskilt intresse för matematik är varmt välkomna. Varje onsdag ges eleverna chansen att under en timme få testa på matematik av mer analytisk karaktär. Eleverna kommer att arbeta mer med problemlösning, vilket skiljer sig i mångt och mycket från den matematik som finns i skolböckerna.
– I matematikböckerna är problemuppgifterna oftast direkt kopplade till det aktuella område som man övar på, säger Michael.
När det kommer till problemlösning inom matematik handlar det om att lära sig identifiera vilken typ av matematik det krävs för att lösa problemet. På så vis lär sig eleverna ett analytiskt förhållningssätt.
– När vi tittar på de matematiktävlingar som vi erbjuder, Matte-SM och kängurutävlingen, så kan vi se att problemens karaktär gör att eleverna behöver träna på att analysera, se mönster och sätta samman information, för att kunna göra bra resultat.

Michael Thors menar att den analytiska förmåga de tränar vid detta tillfälle är av stor nytta i det mesta i verkliga livet. Då kanske det inte är ren matematik utan att hjärnan är tränad i att identifiera ett problem och sedan klura ut lösningen.
– I verkliga livet kanske det handlar om ett mer praktiskt problem som man inte per automatik kopplar till matematik.
För elever med specialintresse av matematik står klassrummet B12 på Holavedsgymnasiet öppet varje onsdag mellan 15:30 och 16:30.
– Här har du chansen att verkligen nörda ner dig i matematik, säger Michael Thors.

Mattesatsningens grupp har ännu inget namn, utan en namntävling kommer att utlysas. Har du förslag på namn kan du maila Michael Thors: michael.thors@tranas.se