foto: Milou Areland

Tre stipendiater fick delta under Berzeliusdagarna

Tre elever från Naturvetenskapsprogrammet (NA17) har under två dagar besökt Stockholm och Berzeliusdagarna som anordnades för 64:e året i rad.

Vera Hultman, Axel Wennerlund och Ajab Akbari tog tidigt på fredagsmorgonen tåget till Stockholm. Förväntansfulla och glada för denna möjlighet såg de fram emot ett fullspäckat schema. För att bli de utvalda till detta event så fick de skriva en varsin motivering till varför just de skulle åka till Berzeliusdagarna.

Svenska Kemisamfundet har anordnat Berzeliusdagarna sedan 1956 med syftet att ge svenska gymnasister en inblick i vad det innebär att studera kemi på högskola och vad man jobbar med som kemist. Omkring 350 gymnasieelever deltar årligen i arrangemanget på Stockholms universitet, genom stipendier finansierade av skolor och näringsliv i hela Sverige. Duktiga forskare från universitet och industri i landet samt utomlands håller korta, inspirerande föredrag om sin forskning, sin vardag och värdet av naturvetenskaplig utbildning.

Vera, Axel och Ajab är eniga om att de mest intressanta föreläsningarna var de som blandade kemi och biologi.
–Jag tyckte att det var spännande att lyssna på framtidens materialkoncept för behandling av frakturer och tänder. Michael Malkoch från Kungliga Tekniska högskolan berättade om ett nytt sätt att limma frakturer istället för att sätta plattor och skruvar, berättar Axel.
Vera lägger till att de föreläsningar där kemi i kombination med biologi gav inspiration för framtiden.
–Jag skulle kunna tänka mig att arbeta inom läkemedelsindustrin för att få båda delar, kemi och biologi.
Ajab nickar instämmande och säger att det skulle kännas mycket meningsfullt att arbeta med ett yrke där man har möjlighet att hjälpa människor.

Mellan föreläsningarna så fanns också lärosäten, föreningar och företag på plats och det fanns möjlighet att undersöka vad dessa utställare kunde erbjuda efter gymnasiestudierna.

En av höjdpunkterna var att få träffa Magnus Ehinger som är lärare i kemi och biologi på Polhemskolan i Lund och arbetar med en pedagogik som kallas ”flippat klassrum”. Flippat ska här ses i betydelsen omvänt. I traditionell undervisning gör läraren en genomgång i skolan, och sedan får eleverna läsa på hemma. I flippad undervisning lägger man ut genomgången på nätet. Det gör att eleverna är förberedda när de kommer till skolan, och i praktiken blir det så att det är där de läser läxan, med professionell läxhjälp av läraren. Detta lanserades av två lärare i USA 2007.

Ajab, Vera och Axel tillsammans med Magnus Ehinger. foto: Privat

Snabba fakta för Berzeliusdagarna 2018

  • Deltagande elever: 340 stycken från 107 skolor
  • Nordligaste deltagande skola Furuhedsskolan i Kalix
  • Sydligaste deltagande skola Söderslättsgymnasiet i Trelleborg
  • 6 elever från Finland samt 4 elever från Norge deltar
  • 193 av deltagarna är tjejer, 147 är killar
  • Eleverna är 16-20 år gamla



Vi ser fram emot att följa dessa elever på deras väg i framtiden!

Läs mer om Naturvetenskapsprogrammet HÄR!

Aula Magna – Stockholms universitet foto: Privat

Föreläsningssalen inifrån Aula Magna. foto: Privat