Stort intresse för mattesatsning

I onsdags var det premiär för mattesatsningen som fortfarande saknar namn. B12, där de mattesugna eleverna från både högstadiet och gymnasiet samlades, var fyllt till bredden när Michael Thors berättade om vad som väntade dem.

Michael Thors väntade spänt inför första mötet för elever som intresserar sig för matematik och problemlösning. Denna satsning är en del i hans förstelärartjänst där han utvecklar undervisningen för elever med fallenhet för matematik.
– När det är första gången så vet man ju inte hur många det är som kommer. Det kan vara fem som dyker upp, men det kan lika gärna bli så många att man inte får plats i en sal, säger Michael.
Hedda Göransson och Oskar Carlswärd går på Ängaryd och tyckte att det lät intressant när de fick reda på att det skulle startas upp en grupp för elever med stort matteintresse.
– Jag tycker att det är kul med matte och här kanske jag kan bli bättre, berättar Hedda Göransson.

När alla elever var på plats hade B12 fyllts till sista bänken. I klassrummet fanns elever från Holavedsgymnasiet, men till större delen bestod gruppen av högstadieelever från Ängaryd. I tystnad lyssnade de när Michael gick igenom hur upplägget var tänkt och besvarade de frågor som dök upp.
– Vad händer om man inte kan komma på alla träffar, undrade en elev.
Michael förklarade att dessa träffar är helt frivilligt och om man inte kan vid någon träff, så gör det inget utan det är bara att komma nästkommande träff.

När de praktiska detaljerna hade gåtts igenom var det äntligen dags för dagens problem. Eleverna presenterades med ett problem kring en lördagsgodispåse där de skulle klura ut hur många gula, sura godisbitar det fanns i påsen. Till sin hjälp fanns de klassiska verktygen som papper och penna (och självklart hjärna) att använda och utöver detta fick de även pärlor för att kunna visualisera matteproblemet.
– Det här är annorlunda matte. Annars brukar vi bara räkna tal i boken. Jag gillar problemlösningar, berättar Oskar Carlswärd.

Ett surr uppstod när Michael Thors släppte eleverna lösa på matteproblemet och det diskuterades friskt med både bänkkompisarna och Michael för att hitta lösningen. Problemet tacklades på många olika sätt. En del elever högg tag i pärlorna på en gång medan andra elever började att rita istället.
– Det är det som är tjusningen med matematik av problemlösande karaktär. Här finns det inte ett givet sätt att komma fram till rätt svar, säger Michael.
Michael känner sig nöjd med första träffen och tycker att det var fantastiskt kul att träffa så många intresserade elever.
– Det är helt otroligt när man tänker på att det är halv fyra på eftermiddagen och ändå är det så mycket energi i klassrummet, säger Michael Thors.

 

(På bilden ovan syns Michel Thors tillsammans med Nami Svensson när de diskuterar matteproblemet)

Nästa onsdag kör de igen. Återigen i B12 och vid 15:30! Går du högstadiet eller gymnasiet och tycker att matte är spännande så är du varmt välkommen att delta!

Har du frågor? Kontakta Michael Thors: michael.thors@tranas.se

 

Hedda Göransson och Oskar Carlswärd använder sig av pärlor för att tackla matteproblemet

Hedda Göransson och Oskar Carlswärd använder sig av pärlor för att tackla matteproblemet

Karl Eriksson och Julia Winter Klint målar upp problemet för att på ett mer visuellt sätt lösa problemet.

Karl Eriksson och Julia Winter Klint målar upp problemet för att på ett mer visuellt sätt lösa problemet.