Lärare arbetar intensivt med distansundervisning

Under regeringens presskonferens på tisdagen den 17 mars kom rekommendationen att all undervisning för gymnasie- och vuxenutbildningar skulle ske på distans och kort därpå kom information om att Holavedsgymnasiet följer de nya direktiven.

För elever och lärare på Holavedsgymnasiet blev onsdagens skoldag minst sagt annorlunda. Efter regeringens rekommendation att bedriva gymnasieskolornas undervisning på distans blev arbetet med digitalisering högst aktuell. Under förmiddagen arbetade IKT-samordnaren Elizabeth Lindlöf för att alla lärare skulle få upp sina undervisningsgrupper i Teams för att på så vis kunna köra undervisning via länk och fortsätta dialogen genom chat eller videomöten.
– Jag har varit igång med mina elever och kunnat ha lektion tack vare Teams, berättar Åsa Scharff.
Åsa undervisar på Samhällsvetenskapsprogrammet som medialärare och under dagens lektion fick eleverna jobba med layoutanalys där Åsa fanns med via videolänk så att eleverna kunde ställa frågor på sånt som de inte förstod. Även Ewa Sätermo på Handels- och administrationsprogrammet tycker att Teams är ett bra verktyg och många av eleverna verkar vara med på tåget trots att de precis kört igång.
Förhoppningen är att alla elever är tillagda i Teams så snart som möjligt även om SchoolSoft fungerar bra som lärplattform . Therése Wall som undervisarpå Vård- och omsorgsprogrammet jobbar med en powerpoint där hon har lagt till en ljudinspelning där hon kan förklara bilder och begrepp.
–Jag kommer att lägga presentationen på SchoolSoft så eleverna når den. Det är ett bra sätt att kunna ge en genomgång så att eleverna har något att jobba med, säger Therése. 

Läraren Therése Wall sitter vänd mot en dator och jobbar med en powerpointpresetation som ska läggas ut på SchoolSoft

Therése Wall sitter vänd mot en dator och jobbar med en powerpointpresetation som ska läggas ut på SchoolSoft. Foto: Anita Berlin

Trots den stora omställningen så jobbade lärarna på skolan med att hitta kreativa lösningar. Kristin Lilleström undervisar på Estetiska programmet som sånglärare och för henne blir det en teknisk utmaning.
– Även om anledningen till distansundervisningen inte är kul så känns det spännande att hitta nya lösningar när det kommer till undervisningen, säger Kristin.
Hon ringer upp en av sina elever för att diksutera upplägget. De kommer fortfarande att kunna hålla igång sång undervisningen, men det finns en del detaljer att tänka till kring. Vanligtvis så kompar Kristin på pianot men om de kör via videolänk så blir det en fördröjning och omöjligt för eleven att sjunga med.
– Om jag spelar in kompet och skickar över det till eleven, så kan hon ju sjunga med, säger Kristin.

Läraren Kristin Lillieström sitter vid en dator och pratar i telefon med en elev.

Kristin Lillieström sitter i samtal med en elev för att lägga upp en plan för sånglektionerna. Foto; Anita Berlin

Samtidigt som tekniken kan ställa till det så finns många kreativa lösningar. I personalrummet sitter Kjell Johansson och Lotta Sellgren och diskuterar hur de på bästa sätt får ut information till eleverna.
– Jag har lagt till vårdnadshavare i planeringen så att de kan se vilka uppgifter som eleverna får hem och kan stämma av vilka uppgifter som är gjorda, säger Kjell.
Lotta tycker att det låter som en bra idé och Kjell visar i programmet vilka inställningar som han ställt in. De kommer fram till att det bara fungerar för de elever som är under 18 eller för de elever som tillåter vårdnadshavare insyn trots att de fyllt 18.

Lärarna Kjell Johansson och Lotta Sellgren sitter framför en dator och diskuterar SchoolSoft

Kjell Johansson och Lotta Sellgren diskuterar SchoolSoft. Foto: Anita Berlin

På de praktiska programmen kan det tyckas vara klurigare att lösa undervisningen på distans. Erik Fång som undervisar på Industritekniska programmet säger att det gäller att tänka om för att få undervisningen att fungera.
– Nu ser vi över vilka program som eleverna kan jobba med hemifrån och så lägger vi nu mycket fokus på den teoretiska biten. Det praktiska får vi skjuta upp och ta när eleverna är tillbaka, förklarar Erik.
Lärarna på Industritekniska programmet är inte ensamma om det upplägget utan många av yrkesprogrammen väljer samma linje.

Tre lärare sitter och jobbar med en planering för distansundervisningen.

Estetlärarna Annika, Magnus och Niklas är i full gång att lägga upp planeringen för distansundervisningen. Foto: Anita Berlin

IKT-samordnaren Elizabeth Lindlöf sitter med Ingegerd Polbring och lägger upp elever i Teams

IKT-samordnaren Elizabeth Lindlöf sitter med Ingegerd Polbring och lägger upp elever i Teams. Foto: Anita Berlin