Elever lärde ut sommarsäkerhet

Under förra vecka besökte eleverna, som går tredje året på Barn- och fritidsprogrammet, Halmstad för att lära sig mer om livräddning och undervisade grundskoleelver i Halmstad i säkerhetstänk inför sommaren.

Det blev intensiva dagar för eleverna som går sista året på Barn- och fritidsprogrammet med Fritid som inriktning.På måndagen startade de med livräddarprov, vilket innebar att eleverna fick dyka efter en docka på tre och en halv meters djup, bogsera en klasskompis i vattnet, få upp kompisen på kanten, göra medvetande koll, larma och starta hjärt- och lungräddning.

Efter Livräddarprovet fick gymnasieeleverna lära elever i grundskolan i Halmstad och Oskarsström om säkerhetstänk vid sommarens utomhusaktiviteter. Projektet heter Säker Sommar och är ett samarbete med livräddarna i Halland.
– Det var väldigt kul att få testa sitt ledarskap. Vi var med förra året och nu fick vi testa och se hur väl vi kunde leda eleverna. Det kändes bra att se att de verkligen lyssnade och att man kunde leda gruppen, berättar Filip Olsson.
Isac Johansson håller med om att det känns som ett givande projekt där man får testa det man har jobbat med.
– Det är kul när man får föra över den kunskap man har, förklarar Isac.

Vädret var dock inte på elevernas sida. Den sista dagen regnade det och var kallt, vilket gjorde att de inte kunde ta lika god tid på sig med instruktionerna, utan det gällde att vara tydlig och effektiv för att barnen inte skulle behöva frysa i onödan.
Projektet fick oväntad uppmärksamhet när reportrar från SVT besökte "Brottet" i Halmstad för att göra ett reportage om Barn- och fritidseleverna som lärde ut säkerhetstänk till grundskoleeleverna.
En av kvällarna fick eleverna tid till, vad de själva kallar, fri lek. Eleverna som går Fritidsinriktningen fick visa klasskompisarna som läser den Pedagogiska inriktningen hur man använder livräddarbrädan.
– Det var riktigt kul, konstaterar Filip.

För Filip och Isac närmar sig studenten och när de funderar över framtiden så vill de gärna fortsätta i det spår de började när de valde Barn- och Fritidsprogrammet.
– Jag skulle vilja läsa idrottsvetenskap. Det innebär att jag kan arbeta som tränare/coach i framtiden, berättar Isac Johansson.
Filip, som också är idrottsintresserad tänker att han någon gång i framtiden kommer att söka till idrottslärarprogrammet. Under sin APL var han med idrottslärarna på Junkaremålsskolan där han upptäckte intresset för yrket.
– Det var kul, så det skulle jag vilja plugga till, säger Filip Olsson.

Vill du läsa mer om Barn- och fritidsprogrammet? Tryck här!

Erik Engdahl och Siman Schill visar hur man använder en livboj på rätt sätt

Erik Engdahl och Siman Schill visar hur man använder en livboj på rätt sätt

Eleverna fick testa på att manövrera livräddarbrädor, vilket var svårare än vad man kunde tro men kul

Eleverna fick testa på att manövrera livräddarbrädor, vilket var svårare än vad man kunde tro men kul