Elever fick möta överlevare från Förintelsen

Två elever från Samhällsvetenskapsprogrammet har fått möjlighet att möta en av dem som överlevde Förintelsen. Piotr Zettinger delade med sig av sin berättelse i samtal med eleverna och föreläsning i Holavedsgymnasiets aula.

Emma Ernström och Lisa Lindwall läser sitt sista år på Samhällsvetenskapsprogrammet och arbetar nu med sitt gymnasiearbete om Förintelsen med inriktning på barnen.

För att komma ett steg närmare de upplevelser som alla faktaböcker påvisar så sökte Emma och Lisa efter någon överlevare som kunde berätta ur ett mänskligt perspektiv om vad som hände. De ville veta mer om hur det faktiskt kändes för ett barn att befinna sig på denna plats under denna tid. Efter en del research så fick de kontakt med Piotr, som är bosatt i Stockholm. Ett möte bokades in som innebar att de under en hel dag fick tillfället att först genomföra en djupintervju samt bjuda in alla klasskamrater från Samällsvetenskapsprogrammet till en avslutande föreläsning.

Piotr berättade om sitt liv i Warszawas getto och om en tid som började bra för en liten pojk i Europa men som fick en mycket tragisk fortsättning.
–Vi var lyckliga, min familj och jag. Vi var en stor familj med många vänner.
Han fortsatte att berätta om hur allt förändrades efter att Polen invaderades och att han under flera år fick leva som ett skadedjur. Ständigt jagad och dömd till döden.

Den misär som han och många människor fick uppleva under hans tid i Warszawa blev en vardag till slut. 1942 började de så kallade aktioner äga rum då tusentals människor fördes bort med tåg till förintelselägret i Treblinka för att bli ihjälgasade. Aktionerna upprepades dag efter dag och det fanns inget som de kunde göra för att förändra situationen.

Hans personliga upplevelser under denna tid är något som Emma och Lisa ska använda i sitt gymnasiearbete och mötet blev bättre än förväntat. De samlade ihop mycket information denna dag och ska nu fortsätta med att sammanfatta allt som de fick ta del av.
–Piotr är en mycket trevlig person och vi har fått ta del av en väldigt personlig berättelse som kommer få stor betydelse för vårt gymnasiearbete men även för vår syn på historien.

foto: Milou Areland