De undersökte hållbara samhällen

Under maj månad var det dags för eleverna på Samhällsvetenskapsprogrammet att redovisa sitt projekt Hållbart Samhälle. Redovisning blev en annorlunda upplevelse för eleverna.

Under cirka en månad jobbade eleverna som går andra året på Samhällsvetenskapsprogrammet med att titta närmare på kranskommunerna för att se hur kommunen ser ut idag och om de är hållbara samhällen. Projektet ingår i geografi- och samhällskunskapundervisningen.
– Eleverna fick välja mellan kommunerna Gränna, Vadstena, Skänningen, Boxholm och Tranås, förklarar Jeanette Wilhelmsson Wågh som undervisar i geografi.
När eleverna hade valt kommun var det dags att titta på kommunernas hållbarhet utifrån bland annat befolkning, näringsliv, energi och infrastruktur.
–Vi undersökte hur kommunerna jobbade för att allt ska fungera i framtiden, berättar Josefine Eriksson som går på Samhällsvetenskapsprogrammet.

När projektet led mot sitt slut blev det dags för eleverna att förbereda sig för redovisningen, som inte såg ut som andra redovisningar de haft. Tillsammans med klassen och undervisande lärare gav de sig ut för att guida klassen i de kommuner som de undersökt. Vädret var på deras sida och guidningarna var uppskattade av alla.
– Det var kul att få guida! Det har vi inte gjort förut, säger Amanda Malmberg.
De andra i klassen håller med och tycker att det blir mer konkret när man är på plats och ett mer praktiskt sätt att berätta om det de har undersökt.

Vill du läsa mer om Samhällsvetenskapsprogrammet? Tryck här!