De tävlar med unika ljus

E-week är inne på sin sista dag och för Lova Myrén, Erica Molin, Amelia Svensson och Vilma Lindström innebär det att de får veta om de har vunnit årets UF-vara eller årets UF-hantverk.

De hakade på ljustrenden

Vilma Lindström, Erica Molin, Lova Myrén och Amelia Svensson går tredje året på Ekonomiprogrammet vilket innebär schemamässigt att de är mitt uppe i sin kurs Entreprenörskap. Precis som tidigare intervjuade UF-entreprenörer så tyckte tjejerna att det var svårt att komma på vad det var för företag de ville driva och vad de skulle sälja. – Egentligen hade vi helt andra idéer än det vi gör, men när vi tittade runt på Instagram så såg vi att det fanns en ljustrend som vi valde att haka på, berättar Amelia Svensson. De landade i sitt beslut och företaget döptes till VLEA UF efter elevernas första bokstav i namnet.

Hinder på vägen

Det visade sig att vara ett bra drag att satsa på ljus, för fram tills nu har de hunnit omsätta 16 000 kronor. Men vägen dit var inte spikrak. Vilma, Erica, Lova och Amelia funderade länge på hur de skulle gå tillväga för att skapa ljusen. De kom fram till att ljusen skulle gjutas istället för att stöpas. När de kontaktade företag som gjorde formar så fanns det inte det de var ute efter och att beställa specialformar skulle bli alldeles för dyrt. Lovas pappa som hade möjlighet och kunskap till att svarva formar åt dem, vilket tjejerna är glada över.
– Det gjorde ju att vi kunde bestämma exakt vilken form ljusen skulle få, berättar Lova Myrén.
Även om de var nöjda med formarna var det inte bara att tuta och köra. Stearinet som de fyllde formarna smulade och ljusen höll inte ihop.
– Vi har en hel säck med stearin som vi inte kan använda, berättar Erica Molin. Tydligen går det inte att använda samma stearing som man har vid ljusstöpning som när man ska gjuta.

Det mesta löser sig

De har lagt många timmar på företaget, långt fler än vad de hade trott när de startade upp företaget. I början var planen att de skulle lägga två timmar i veckan utöver lektionstid, men den siffran har mer än dubblerats.
– Man har verkligen blivit medveten om hur mycket det är att göra, men samtidigt tycker jag att det är kul. Tiden går väldigt fort när vi jobbar med ljusen, berättar Vilma Lindström.
Det Vilma, Erica, Lova och Amelia lärt sig under resans gång är att man inte får ge upp utan att kämpa på och försöka på nytt.
– Deppa inte ihop vid motgång, det löser sig till slut. Och så är det viktigt att ta hjälp när det stannar upp, säger Erica Molin.
De lyfter även att kommunikationen är viktig för att skapa ett bra samarbete, något som de själva tycker att de lyckats bra med.
– Vi har nog egentligen aldrig bråkat. Vi har diskuterat, men inte bråkat, säger Vilma Lindström.

Marknadsfört på Instagram

Försäljningen har gått över förväntan trots att de stora marknaderna och UF-mässan inte blev av så lyckades eleverna att sälja många ljus, närmare bestämt 533 ljus.
– Vi marknadsförde oss hårt på Instagram och delade även våra inlägg i olika säljgrupper på Facebook, så det har gått bra, förklarar Amelia.
Under tiden som de väntat på att ljusen stelnat passade de på att ta miljöbilder med de egentillverkade ljusen för att sedan lägga upp på sitt Instagramkonto.

När det kommer till tävlingarna i E-week så har de störst förhoppning om att kamma hem priset för årets UF-vara.
– Det kändes som om den juryn var mer intresserade och de gav även beröm, berättar Erica Molin.
Ikväll klockan 18.00 får vi veta vilka som kammat hem priserna!