De jobbar med att få andra att rädda liv

Kajsa, Calle, Julia och Lisa går Vård- och omsorgsprogrammet och är i full gång med sitt gymnasiearbete. De är snart halvvägs in i arbetet med att lära ut första hjälpen till personer med funktionsvariationer.

Kajsa Hektor, Calle Rodin, Julia Fredin och Lisa Johansson går sista året på Vård- och omsorgsprogrammet, vilket innebär att de har kommit en bit på sitt gymnasiearbete. För att få gymnasieexamen måste alla elever göra ett gymnasiearbete inom det område som de utbildar sig i. Calle, Julia, Kajsa och Lisa valde att titta närmare på utbildning i första hjälpen för personer med funktionsvariationer.
– Vi gjorde del av vår APL på ett boende för personer med funktionsvariationer, vilket jag tyckte var väldigt spännande. Det var verkligen en ögonöppnare för mig. Det här är något som jag skulle kunna arbeta med i framtiden, berättar Lisa Johansson.

Calle hade påbörjat att skissa på idén om att jobba med första hjälpen i sitt gymnasiearbete och när Julia, Kajsa och Lisa kom in i processen så hittade de avgränsningen; att lära ut första hjälpen till personer med funktionsvariationer.
– Jag har alltid varit intresserad av autism och IF (intellektuell Funktionsvariation), berättar Kajsa Hektor och menar att detta område tillsammans med första hjälpen var en bra kombination
– Alla behöver få den här kunskapen och då måste man kanske förenkla och ändra i hur man lär ut. Man kanske inte tänker på att med enkla medel så kan man rädda liv. I vissa lägen kan det faktiskt räcka med att lyfta den drabbades haka, berättar Julia Fredin.

Inför den kurs som Calle, Julia, Kajsa och Lisa skulle hålla så behövde de läsa på om både funktionsvariationer och självklart första hjälpen. Eleverna gjorde ett studiebesök på brandstationen i Aneby där en brandman gick igenom saker som är bra att tänka på när man kommer till en olycksplats.
– Vi tyckte att det var bra med en brandman eftersom det oftast är de som kommer först när det skett en olycka, säger Lisa Johansson.

När det var dags för att undervisa stötte de på problem. Tanken var att de skulle undervisa flera grupper men på grund av corona kunde de inte åka ut till gruppboendet för vuxna med funktionsvariationer. Lyckligtvis kunde de fortfarande göra det tillsammans med eleverna som går på Programmet för handel, administration och varuhantering inom gymnasiesärskolan.
– Det blev riktigt bra, och det är bra att alla får reda på vad man kan göra när en olycka har varit framme, säger Calle Rodin.
Eleverna kom fram till att för att alla ska kunna ta till sig informationen så måste den anpassas till gruppen och då är det viktigt att man lägger informationen på rätt nivå. Eftersom de själva lärt sig mycket om vad som händer i kroppen när man till exempel får en hjärtinfarkt, så är det lätt att slänga sig med begrepp som inte andra förstår.
– Vi insåg att vi behövde förenkla, undvika att gå in på det mer avancerade. Det är bättre att man gör det man behärskar och att larma så man får rätt hjälp, säger Julia.
– Vi pratade även med lärarna på gymnasiesärskolan för att veta vad vi behövde tänka på för att kunna lära ut på bästa sätt, säger Kajsa Hektor.

Under vecka 46 genomförde Calle, Julia, Kajsa och Lisa utbildningen med eleverna på gymnasiesärskolan och kände att det blev som de hade tänkt sig. Först höll de i en genomgång där de märkte att eleverna var lite blyga när det kom till att svara på frågor, men när de praktiska övningarna kom så var de väldigt nyfikna och ville gärna testa. Sårtvätten var nog det som eleverna tyckte var mest spännande.
Efter att Calle, Julia, Kajsa och Lisa hade haft sin genomgång lät de informationen sjunka in för att sedan besöka klassen igen för att se vad som hade fastnat och om eleverna behövde mer repetition kring något område. Det är viktigt att upprepa så att de som ska lära sig det här blir säkra och att det verkligen fastnar, menar Calle, Julia, Kajsa och Lisa.

De är nöjda med hur gymnasiearbetet har gått så här långt och nu blir det dags för eleverna att skriva en rapport om projektet och dra slutsatser. Redan nu känner de att det här är något som man kan spinna vidare på.
– Jag tror att det här verkligen går att utveckla och att det behövs, säger Lisa Johansson.

Tryck här för att läsa mer om Vård- och omsorgsprogrammet! 

 

Fyra elever i sjukvårdskläder står vid en kateder. Bakom dem ser man en projektorduk där de visar en presentation

Eleverna gick igenom vad som är viktigt att tänka på när olyckan varit framme

Fem personer står runt ett bord med sjukvårdsverktyg och bandage

Övningen där eleverna på AHV fick lära sig om sårtvätt var populär