Adel och Victor blickar tillbaka på resan till Bosnien

Eleverna som besökte Bosnien under förra veckan är nu tillbaka på Holavedsgymnasiet. Den intensiva och spännande resan ska nu omvandlas till texter om de platser som de besökt.

Det är nu tre år som Holavedsgymnasiet samarbetat med Skolan för Miljö och Design i Sarajevo för att skapa nya internationella utbyten. Lördagen den 10 mars steg Adel Moheisen, Victor Sundeborn, Hugo Axelsson, Linus Wennerqvist, Emma Lindwall, Ulias Berglund, Alma Reinsjö och Linnéa Lägermo tillsammans med lärarna Catarina Månsson, Jeanette Wilhelmsson Wågh och Åsa Scharff från Holavedsgymnasiet på flyget till Dubrovnik för att sedan åka buss till Sarajevo. Framför dem hade de en vecka av nya bekantskaper och spännande platser att se.

Veckan nere i Bosnien följde ett fullspäckat schema där eleverna fick lära känna eleverna från Skolan för Miljö och Design. Tillsammans gjorde de en resa med besök på historiskt viktiga platser, platser som gjorde stort intryck på eleverna. Innan eleverna reste till Sarajevo fick de i sina kurser genomgång av Bosnien ur ett historiskt perspektiv, där inbördeskriget tog större utrymme.
– Det kändes bra att få en ordentlig genomgång innan vi åkte, berättar Adel Moheisen.

Victor håller med om att det var bra att få en grundlig genomgång, men understryker att det som de hade pratat om sjönk in på ett helt annat sätt när de kom ner till Bosnien.
– Vi hade pratat om vad som hände i Srebrenica. När vi pratade om det hemma i Sverige var det siffror som var svåra att förstå, men när vi kom till kyrkogården och såg gravarna så sjönk det in. Det var jobbigt, förklarar Victor Sundeborn.
Vid besöket i Srebrenica fick eleverna lyssna till guiden Hassan som överlevde massakern, men vars bror och far dödades. Det blev ett tufft och intensivt möte, men för eleverna kändes det viktigt att höra om vad som hade hänt från någon som varit på plats.
– Det är galet att något sådant kan ske i moderna Europa med tanke på vad som hände under andra världskriget. Folk borde ha lärt sig en läxa på det som hände, säger Adel.

På resan fick eleverna se mer av Sarajevo, åka till Mostar, ett Franziskanerkloster och hann även med ett besök på Tunnelmuseumet utanför Sarajevo. För Adel och Victor blev intrycken många och intensiva. När de ska återge vad de varit med om är det svårt att välja om vad de ska berätta.
– Tunnelmuseumet var spännande att få se. Det är svårt förstå att man verkligen använde tunneln för att smuggla ut människor ur Sarajevo och det var spännande att få lyssna till personer som varit med där nere, säger Adel Moheisen.
Även Mostar var något som kommer att stanna hos dem långt efter resan.
–Vi fick se bilder från krigstiden och så hur det ser ut nu. Jag förstår att kriget känns nära när så många tecken på krigets förödelse är så pass synbara, säger Victor.

Nu när de är hemma arbetar de med att skriva artiklar om platser i Bosnien som spelat en viktig roll under inbördeskriget. Då har de sina egna erfarenheter att koppla till arbetet.
– Jag tycker att man lär sig så mycket bättre genom att få uppleva, säger Victor Sundeborn.

Vill du läsa mer om Samhällsvetenskapsprogrammet? Tryck här!

 

 

Eleverna framför kyrkogården i Srebrenica

Eleverna framför kyrkogården i Srebrenica

Catarina pratar med Alma, Linnea, Lucas och Ullias i Srebrenica Memorial Centre

Catarina pratar med Alma, Linnea, Lucas och Ullias i Srebrenica Memorial Centre

Eleverna fick guidad genomgång om hur bron i Mostar rekonstruerades efter att den förstördes i kriget

Eleverna fick guidad genomgång om hur bron i Mostar rekonstruerades efter att den förstördes i kriget